Saturday, 20 July 2013

Lagu membawa kenangan

Assalamualaikum...

Lagu mengingatkan kenangan? Tiada motif pun buat entry macam ini kan Cik Ina.(berdialog dengan diri sendiri, kesiannya) haha

Ada motif lah cik kak oii...Sebenarnya, aku terfikir jugak bila main lagu yang kita suka suatu masa dahulu kadang-kadang buat kita terkenang memory semalam, semalam, semalam sampai tiada kesudahannya. Motif? terlalu kecewa..haha No laa,sudah lumrah hidup manusia mesti lalui semua bende alah ni kan3x.

Kenapa bila dengar ayat suci Al-Quran kita tak rasa macam mana kita dengar lagu-lagu seperti yang aku terangkan di atas ye! Kerana kita tak menhayati isi ayat Al-Quran dan maksudnya lebih khusyuk dan tawaduk kan. Kita lebih khusyuk dengar irama, melodi dan lirik dia. Aku rasa pelik juga kerana aku juga begitu. haha...

Dengar orang baca Al-Quran tapi tak tahu apa maknanya walaupun ayat surah lazim je...Kecik-kecik dulu surah itu aku hafal sebab nanti ustaz @ ustazah panggil suruh hafal dekat depan tak dapat hafal kena berdiri atas kerusi satu hal paling sakit kena cubit dekat perut..Memang menyakitkan jiwa raga aku..haha Tapi sampai umur dah dewasa pun masih tak tahu makna ayat surah lazim ini pulak surah-surah lain. Sekadar hafal tapi tak menghayati isi kandungannya. Itu buat aku makin lalai dengan duniawi. 

Bulan ramadhan makin lama makin dekat dengan penghujungnya takkan nak tunggu tahun depan punya ramadhan baru nak berubah..Kalau bulan lain aku rasa tak lah sebab syaitan sudah keluar mengacau. Tapi bergantung pada niat kita sendiri juga mana baik kena lakukan sebaik mungkin dan yang buruk kita kena elakkan sebanyak mungkin. Tak sempat bertaubat ruginya hidup kan dunia ini..(teringat dosa-dosa semalam) huhu

Nasihat buat diri yang terlalu leka dengan dunia....

No comments:

Post a Comment