Friday, 15 March 2013

Aku Dalam 7 Tahun Akan Datang

Assalamualaikum...

Kenapa entri aku tajuk sedemikian rupa sebab aku mula terfikir pasal benda ini masa itu aku baca majalah SOLUSI rasanya. Dalam ruangan Ustazah Fatimah Syahra, setiap yang dia tulis buat aku terfikir masa 7 tahun akan datang apa yang terjadi pada diri aku agaknya. Masih macam dulu lagi atau aku sudah berubah ke arah lebih baik. Harap macam itulah, insyaALLAH.Kena ada perancangan dari sekarang baru aku tahu apa yang aku mahukan dan aku boleh capai walaupun tak semua. Sejak itu, aku mula senaraikan beberapa perkara yang aku teringin lakukan dan peroleh sepanjang 7 tahun akan datang.

Umur setiap tahun akan meningkat itulah lumrah kehidupan,(walaupun ketinggianku tidak meningkat..sedihnya) jadi tak kan aku tak ada perancangan yang lebih baik kan untuk hidup aku dekat dunia yang sementara ini. Masa belajar dulu macam-macam aku fikir, takut sangat gagal dalam pelajaran sebab utamanya mestilah tak nak tengok muka ibu abah aku kecewa. Malu kot aku nak pandang muka ibu abah, cakap aku gagal dalam pelajaran. Tak sampai hati aku nak buat semua itu walaupun belajar tak tinggi mana tapi biarlah aku jadi orang.

Dulu masa tingkatan 5, abah ada cakap kalau aku gagal dalam SPM abah nak kasi kahwin terus. Kecut perut aku, masa itu juga aku rasa nak terberak.huhu. Tapi alhamdulillah, semua itu dulu aku dapat juga buat yang terbaik. Ibu abah dah banyak berkorban untuk aku dan adik-beradik aku rasanya tak terbalas segala pergorbanan mereka. Apa yang aku nak masa belajar, semua abah turutkan sampai buat abah garu kepala pening tengok perangai aku yang tak habis-habis mintak bukan-bukan. Dulu belajar aku minat sangat subjek Add Math kalau cikgu tunjuk buku latihan baru balik sekolah je petang itu jugak aku ajak abah pergi kedai buku pergi beli. Dah macam tak boleh tunggu esok agaknya.haha..tapi bila sampai kedai buku bukan cari buku latihan Add Math pun, aku terus melencong ke rak novel-novelku.haha..usha kot-kot boleh dapat sebijik buku novel yang aku minat tapi malangnya tak dapat pon.kesian..

Itu semua masa 7 tahun yang lalu, sekarang 7 tahun akan datang lah cik kak oi.huhu..Tengok 7 tahun lalu lah  aku sudah buat perancangan bahawasanya aku nak balas jasa ibu abah aku dengan membawa mereka ke tanah suci Mekah, insyaALLAH. Itu sahaja niat aku mula-mula merancang tapi Allah yang tentukan masa itu kan. Banyak-banyak kan berdoa semoga niat aku itu dimakbulkan.amin..(buat abang-abangku dan adikku kamu juga aku ingin bawa ke sana)

Ok seterusnya, aku ingin berubah menjadi wanita solehah dekat dunia ini. InsyaALLAH,amin..Manusia boleh berubah dan tak salah aku nak berubah menjadi lebih baik kan. Zaman jahiliah aku dulu-dulu kala kadang-kadang buat aku takut nak mati yelah kalau tak sempat berubah macam mana aku nak menjawab dalam kubur kalau amalan aku tak cukup. Katakan lah 7 tahun akan datang aku pergi menghadap Illahi dan aku tak sempat nak bawa amalan-amalan baik aku jumpa Allah siapalah nak tolong aku masa itu takkan pakwe aku kot (ada pakwe ke cik kak)huhu..kalau aku sudah kahwin boleh lah anak-anak aku doakan tapi kalau belum hanya amalan aku yang dapat membantu dan sedekah jariah.yeke?!(nanti rujuk balik buku agama ye cik kak) itulah masa dulu abah nak kasi kahwin tak nak sekarang baru terfikir ye..hehe

Aku kena belajar lebih dalam lagi macam mana nak jadi wanita solehah, baru lah apa yang aku mahukan iaituuuuuu mempunyai suami yang soleh yang dapat membimbing aku di dunia dan akhirat. Baru boleh dapat anak-anak yang soleh dan solehah(wah gitu,sudah jauh aku fikir ye) kata merancang kan jadi itulah harapanku dalam doaku.hihi..insyaALLAH,amin nak suami baik aku kena jadi baik baru lah dapat apa yang aku mahukan. Lagi pun itulah janji Allah untuk umatnya.

Bahagianya hidup aku, (mula terbayang diruang mata dan kepala) pernuh berliku-liku perjalanan aku ye nanti. Takpa nak sesuatu kena berusaha sebab usaha tangga kejayaan. Kena fikir positif setiap aku inginkan barulah apa yang aku nak akan tercapai. Dan kalau umur panjang lagi aku teringin sambung belajar lagi tapi dalam bidang agama peringkat ijazah (tak rasa pelik ke dulu masa sekolah suka melukis pelan-pelan macam ala-ala arkitek gitu, pastu sambung belajar bidang grafik tapi laa ni lain pulak) kenapa, mengapa, dan siapa yang buat aku jadi begini agaknya. tiada siapa jawapan semuanya atas keinginan aku sendiri tanpa ada hasutan dan paksaan ye. sekian, terima kasih..

SEMUA ITU 7 TAHUN AKAN DATANG!!!

Segala perancangan aku bermula aku terbaca majalah solusi dan bermula aku menulis diruang nota kecik yang aku letak dalam laci tempat kerja aku supaya aku boleh lihat hari-hari bila datang kerja dan juga bermula bila aku menulis di dalam blog aku ini dan aku akan post bila-bila masa sahaja untuk tatapan siapa-siapa yang ingin atau sudi atau kesian atau minat dengan aku ini seterusnya membacanya dan boleh merancang seperti aku ye selepas ini.Dialu-alukan ye kawan-kawanku yang disayangi kerna Allah..hihi

Jadi apa lagi belum terlambat lagi untuk merancang sebab kita tak tahu bila masa kita akan dijemput oleh Allah sebab tarikhnya sudah ada cuma kita tak tahu bila kan. Semoga setiap perancangan membawa kebaikan di dunia dan akhirat. Dan paling penting biarlah merancang untuk mati dalam keadaan Husnulkhatimah. Iaitu pun sudah cukup baik perancangan tapi kena berusaha berubah ke arah itu.

Aza Aza Fighting!!!


Wednesday, 13 March 2013

:: BOBBY DAH TAK ADA ::


bobby sudah tak ada lagi... :( lama sangat tak balik rumah...huhuhu...bila ingat2 balik sedih je rasa. bila aq nak pergi dapur bobby confirm ikut sekali suruh bagi makan kat dia even dia sudah kenyang sebenarnya...saje je nak suruh orang bagi perhatian at dia..andai bobby tak ada lagi sem0ga b0bby aman dekat sana ye...huhu1000x.maaf ye bobby tak bagi bobby masuk rumah sebab bobby kotor sangat time 2...huhu

tak boleh cakap dengan bobby lah pasni...c0z bobby tak balik rumah dah.menangis jap...sob200x ya ALLAH...mungkin sampai ney kot umor bobby dan aq sekeluarga dapat bela...maaf ye bobby :(